پایگاه خبری تحلیلی
به گزارش پایگاه خبری تحلیلی آوای دیار ما، پروژه احداث پل بزرگ ورودی از نوع سازه ترکهای یا پل کابلی آستانهاشرفیه ازجمله پروژههای ملی است که اگر در جستجوی گوگل این نام را درج کنید و بخواهید اطلاعاتی از آن به دست آوردید شاید دچار سردرگمی یا سرگیجه لحظهای گردید تا متوجه شوید که این پل از کی شروعشده و اعتبارش چقدر بوده و یا چقدر باید باشد و سرانجام کی افتتاح خواهد شد؟! یکی گفته 1380 آغازشده و دیگری گفته 1390 و برخی دیگر 1389!
برای بررسی بیشتر موضوع، ابتدا به دو مصاحبه نماینده دوره هشتم و کاندیدای فعلی دوره یازدهم و فعلی شهرستان در فضای اینترنت میپردازم:
1- مهندس صادق در 11 بهمن 89 در مصاحبه با خبرگزاری مهر با عنوان "مردم محروم آستانهاشرفیه چشمانتظار بوی خوش توسعه ": نماینده مردم آستانهاشرفیه و بندر کیاشهر همچنین از ساخت پل مدرن کابلی در ورودی آستانهاشرفیه بر روی رودخانه سپیدرود خبر داد و افزود: این پل که در مدتزمان دو سال ساخته خواهد شد افزون بر 60 میلیارد ریال هزینه در بر خواهد داشت.
2- دکتر قربانی در 29 آبان 1393 در مصاحبه با خبرگزاری فارس با عنوان "آغاز ساخت تنها پل کابلی گیلان یک کار غیراصولی بود: آغاز پل ترکهای آستانهاشرفیه یک کار غیراصولی و غیراستاندارد و با صد میلیون تومان شروعشده بود قراردادی و پیمانی در آن نبود. سخنگوی بهداشت و درمان دو کار عمده در پل کورکا انجامگرفته است یادآور شد برای پل کورکا از تبصره ۲۲ ماده ۱۸۰ مبلغ دو میلیارد تومان در زمان دکتر احمدینژاد اعتبار و پول به این حوزه تزریق و اختصاص یافت. وی با تأکید بر اینکه پیشرفت فیزیکی پل تاکنون ۴۱ در صد پیشرفت داشته است یادآور شد: متأسفانه پیمانکار اول با اجرای پروژه بالغبر یک میلیارد و ۸۰۰ میلیون تومان نیز طلبکار بوده است و عدم تعهدات و نبود بودجه باعث کندی پروژه پل شد. قربانی خاطرنشان کرد: کار دومی که انجام گرفت اینکه این پل را در قالب یک قراردادی در سطح ۶۰ درصد ملی و ۴۰ درصد استانی تصویب کردیم و کد دار کردیم که باید از مجموعه مدیران استانی و معاونت راهبردی وزارت راه و مسکن و شهرسازی تقدیر کرد. نماینده مردم آستانهاشرفیه و بندر کیاشهر با اشاره به مناقصه گذاشتن ادامه پروژه پل کورکا تعیین پیمانکار جدید گفت: با توجه به بودجهای که از تبصره ۲۲ ماده ۱۸۰ گذاشتهشده است تعهدات وزارت راه و مسکن و شهرسازی و دستگاهی زیرمجموعه دو برابر مجموعهای پولی که ما اختصاص دادهایم آنها هم بگذارد برای پل حدود ۴ تا ۵ میلیارد تومان پول خواهیم داشت. وی تصریح کرد: با توجه به تعیین پیمانکار باور دارم که تجهیز کارگاه خواهد کرد و شاهد پیشرفت پروژه در آینده نزدیک خواهیم بود. قربانی به یکی دیگر از موانع در پیشرفت پل اشاره کرد و افزود: دو مغازه سمت شهری جنب پل مشکلاتی ایجاد کرده است که مالکیت آن با شهرداری است و این را از شهردار خواستیم که در اسرع وقت در این قضیه تملک کند و با تخریب آن روند پروژه پل با مشکل مواجه نشود.
البته این پل هرچند از سوی کاندیداهای رقیب بهعنوان یک نقطهضعف بزرگ و بقولی پاشنه آشیل نمایندگان حاضر در ادوار مختلف انتخابات مجلس شورای اسلامی مطرح بوده و هست اما همچنان بهغلط بهعنوان نقطه و سکوی پرتاب به مجلس از سوی نمایندگان فوقالذکر تلقی گشته و به همین علت وعدههای پوچ افتتاح و بهرهبرداری قریبالوقوع آن با عناوین تا دهه مبارک فجر تا هفته دولت و تا پایان کدامین سال! و ... در اینترنت و گوش مردم پر بوده و همه ما منتظر هستیم که سرانجام آن چه خواهد شد؟
تا اینجا مطلب هر چه خواندیم برگرفته از اطلاعات نمایندگان بود و برگرفته از رسانهها و البته از این نوع مصاحبهها، سخنرانیها و اطلاعات ضدونقیض بسیار ولی تاکنون کسی به اصل موضوع نپرداخته تا با موضوعیت و ماهیت این پروژه بیشتر آشنا شویم.
طبق آخرین مستندات منتشرشده در دسترس عموم در فضای اینترنت حداقل تا این لحظه و حداقل برای اینجانب بهعنوان یک شهروند علاقهمند به دسترسی به اطلاعات عمدتاً عمرانی، پروژهای مستقل بنام "پل کابلی آستانهاشرفیه " که کد پروژه جداگانهای نیز داشته باشد، وجود ندارد و هر آنچه برای این پل هزینه میگردد از پروژه ملی با عنوان "حذف و اصلاح نقاط حادثهخیز درراههای کشور با اولویت مسیرهای پرتردد " بوده آنهم باهدف کمی اصلاح 1280 مورد از نقاط حادثهخیز راههای شریانی کشور از سال 1384 الی 1394 که در سال 1394 تا 1399 تمدیدشده و امسال همسال پایان پروژه در لایحه 98، 1400 قیدشده است. اعتبار هر مورد از 1280 مورد در سطح کشور از بهشرط تخصیص 100 درصدی هرساله، بین یک میلیارد و ششصد میلیون تومان تا یک میلیارد و هشتصد میلیون تومان در طی 1384 تا 1400 تخمین زدهشده که با اجازه شما با احتساب ارفاق زیاد، 2 میلیارد تومان در نظر میگیرم.
از طرفی پس اگر قرار بوده باشد پل کابلی ما از 100 درصد این اعتبار استفاده کرده باشد، درنهایت 2 میلیارد تومان پول میگرفت که با احتساب 6 میلیارد تومان برآورد اولیه که مهندس صادق در 1389 عنوان کرده بودند، میشود یکسوم اعتبار کل پروژه!
که داستان اصلی از همین نقطه شروع میگردد و منشأ همه این تأخیرها در ساخت پل کابلی مشخص میگردد یعنی برآورد غلط اعتباری یعنی سیستم علیاصغری یعنی حالا ما شروع میکنیم ببینیم خدا چه میخواهد! که اتفاقاً دکتر قربانی بهدرستی اما خیلی دیر یعنی در اواخر سال سوم نمایندگی دوره اول خود یعنی 1393 به آن پی برد که در مصاحبه بالا، اشاراتی به آن کرده است که بعد آن تلاش کرد تا جهت پیروزی در انتخابات بعدی در 1394 آن را به سرانجام برساند تا برگ برندهای در دست داشته باشد که موفق به اتمام پل نشد و درنهایت در کوران تبلیغات انتخاباتی 1394، با وعده و شعار افتتاح آن را در شهریور 1395 شانس خود را امتحان کرد که اینجانب در همان ایام تبلیغات در فضای مجازی تا شهریور 1396 هم به ایشان ارفاق داده بودم که الآن همه میدانیم 1398 است و پل همچنان ...
بههرحال در سایه تلاشهای قابلستایش اما نافرجام دکتر قربانی در خصوص اخذ اعتبارات بیشتر در قالب سفرهای ریاست محترم جمهوری و وزرا و رئیس سازمان برنامهوبودجه، پیشرفت فیزیکی پل، هماکنون در حدود 80 درصد است که حتی اگر این شهرستان نمایندهای هم نداشته باشد، انشاءالله در آیندهای نزدیک افتتاح خواهد شد.
البته پلی بااعتبار هزینه شدهای در حدود ۲۵ میلیارد تومان نه ۶ میلیارد تومان اولیه! یعنی اینکه اقتصاد با هر اشتباه و تصمیمگیری عجولانه و کمکاری، آنچنان نقرهداغمان میکند که دودش هم در چشم دولت میرود و هم در چشم مردم.
اما موضوع بعدی که ازنظر اینجانب مهمتر از همه مطالب بالاست این است که اگر این پل افتتاح بشود با توجه به جانمایی بدِ آن که درست در منتهیالیه سمت چپ خیابان اصلی به سمت رشت و منتهیالیه سمت راست به سمت شهر آستانه قرارگرفته و همچنین محدودیت 100 درصدی جهت تغییر مسیر خیابان به سمت پل با توجه به ساختوسازهای جدید صورت گرفته در سالیان اخیر در اطراف آن (لوسترفروشی و ...) و همچنین با فرض از حیث انتفاع خارج شدن پل قدیمی به جهت قدمت زیاد ساخت آن، پل کابلی، کار آیی لازم جهت تسهیل ترافیک را نخواهد داشت مگر اینکه یک پل دیگر در آنسوی پل قدیمی، ساخته شود که جریان رفت و برگشتی را کامل کند که خدا میداند کی کلنگ آن بر زمین بخورد و کی شروع و کی پایان یابد؛ اما آنچه مسلم است این است که این داستان پل، همچنان ادامه خواهد داشت.
علی حسین پور
انتهای پیام/
نوشته شده در ۲۹ بهمن ۱۳۹۸ 1 نظر